Waarom is voedselverspilling een groot probleem?

Het overkomt iedereen wel eens: je hebt te veel eten gekookt of een appel te lang laten liggen. Grote kans dat dit restje in de vuilnisbak verdwijnt. Ongemerkt gooien we zo meer eten weg dan we denken: gemiddeld zo’n 34 kilo per persoon, per jaar. Zonde, toch?

Als je eten weggooit, dan gaat ook alle energie verloren die nodig was om het eten te telen, vervoeren, koelen en eventueel te bewerken en verpakken. Goed om te weten: per kilogram etenswaren die je weggooit, verspil je evenveel energie als in 1,3 liter benzine zit. En naast energie worden ook alle grond- en hulpstoffen verspild die nodig waren voor de productie van het eten, zoals water en kunstmest. 

Voedselverspilling in de keten

Bij Lidl houden wij niet van verspillen. Wij zijn aangesloten bij de stichting ‘Samen tegen voedselverspilling’ en hebben de ambitie om de verspilling van voedsel te minimaliseren, in de keten én bij de consument. Ons doel is om 50% minder voedsel te verspillen in 2030.

Wij verminderen voedselverspilling in de gehele keten, van boer tot bord.

Grondstoffen: landbouw en boer

Grondstoffen: landbouw en boer

Goed inkopen

Wij hebben langdurige samenwerkingen met onze boeren en telers en maken ruim van tevoren afspraken over hoeveel we van een product nodig hebben. Zo weten onze leveranciers hoeveel ze moeten produceren en zijn ze er zeker van dat deze hoeveelheid ook afgenomen wordt. Zo voorkomen we verspilling.

Dieren voeren met reststromen.

Misschien ben je al bekend met dat varkens vaak gevoerd worden met reststromen vanuit de industrie, maar wist je dat dit ook bij kippen kan? De kippen van de Kipster-eieren krijgen voer wat voor een groot deel bestaat uit brood dat wij niet hebben verkocht aan consumenten. Dankzij deze samenwerking hoeft er geen graan te worden verbouwd dat speciaal dient als voer voor de kippen en wordt het brood dat wij overhouden toch nog goed gebruikt!

Verwerking en distributie: leveranciers

Verwerking en distributie: leveranciers

Donaties aan de voedselbank door leveranciers

Ondanks onze goede afspraken met leveranciers, komt het wel eens voor dat er een overschot is van een product. Soms kunnen er ook verkeerde ingrediënten op het etiket staan of een te korte houdbaarheidsdatum. Omdat er met de kwaliteit zelf niks mis is, vragen wij onze leveranciers deze producten aan de Voedselbank te doneren, zodat mensen ze toch nog kunnen gebruiken en het niet wordt verspild!

Oud brood als veevoer

Oud brood als veevoer proberen altijd zo goed mogelijk in te kopen en bijvoorbeeld ook elke dag precies voldoende brood te bakken. Maar dit is niet soms best lastig in te schatten. Niet altijd alles dat in de schappen ligt, wordt verkocht. Het brood dat overblijft in onze winkels gaat terug naar onze bakker. Onze bakker laat dit brood recyclen tot grondstoffen waarmee veevoer gemaakt wordt. Dit kunnen we dan bijvoorbeeld weer voeren aan de kippen van onze Kipster eieren! 

Operatie & organisatie: distributiecentra en hoofdkantoor van Lidl

Operatie & organisatie: distributiecentra en hoofdkantoor van Lidl

Donaties aan de Voedselbank door Lidl

Al het groente en fruit dat niet meer in onze filialen verkocht kan worden, wordt teruggebracht naar onze distributiecentra.  Hier wordt het verder gesorteerd. Hier wordt bijvoorbeeld een beschimmelde mandarijn uit een netje met allemaal goede mandarijnen gehaald en de goede mandarijnen gaan naar de Voedselbank. Bij de voedselbak maken we klanten weer blij met deze gezonde producten. In 2018 hebben we in totaal 190.000 kilogram aan groenten en fruit gedoneerd.

Stichting Samen tegen Voedselverspilling

Lidl is aangesloten bij de Stichting ‘Samen tegen Voedselverspilling’. Met andere partijen uit de voedselketen deelt Lidl de intentie om de verspilling van voedsel te minimaliseren, in de keten én bij de consument, en draagt daar actief aan bij. Gezamenlijk gaan wij voor 50% minder voedselverspilling in 2030 in de gehele keten.

Klant & maatschappij: de winkels

Klant & maatschappij: de winkels

30% kortingssticker

Producten die dichtbij de houdbaarheidsdatum zitten, reduceren we in prijs. Zo attenderen we de klant erop dat producten nog maar kort houdbaar zijn en bieden we tegelijkertijd voordeel op producten zodat de kans groter is dat deze producten nog worden verkocht.

1-nu-1-later

Als iets in de aanbieding is, is de verleiding groot om er veel van in te slaan. Bij lang houdbare producten is dat geen probleem, maar bij verse producten kan een 2-halen-1-betalen aanbieding juist leiden tot verspilling. Lidl heeft hier iets op bedacht: ‘1 nu 1 later’. Als klant krijg je een coupon bij de kassa waarmee je later die week hetzelfde product nogmaals voor dezelfde actieprijs kunt kopen

‘Verspil mij niet, ik ben nog goed’

Op de laatste dag van houdbaarheid verkopen we kwalitatief goede producten voor een super lage prijs. Zo verkopen we veel producten op de laatste dag van de houdbaarheid voor slechts 25 of 50 cent. In onze filialen vind je op verschillende locaties bakken met ‘Verspil mij niet’- producten.

Too Good To Go

Lidl werkt samen met de verspillingsapp Too Good To Go. Als verskampioen bieden wij dagelijks boxen aan met een mix van allerlei soorten groente en fruit. De kwaliteit hiervan is nog goed, maar kunnen wij niet meer verkopen volgens onze standaarden. Er zit bijvoorbeeld een bruin plekje op een appel of we hebben een overschot van een product in de winkel.

Thuis bij de consument

Thuis bij de consument

Verspilmijniet.nl

www.verspilmijniet.nl De website van Lidl waarop je alle tips en tricks vindt om verspilling te voorkomen. Heb je suggesties? Laat het ons weten.

Verpakking

Heb je de verpakking van je product al eens goed bekeken? Hier staan ook bewaar- en receptentips op waarmee je verspilling kunt voorkomen.